import 'package:flutter/material.dart'; // a
void main() => runApp(MyApp()); // b
class MyApp extends StatelessWidget { ... } // c
class MyHomePage extends StatefulWidget { ... } // d
class _MyHomePageState extends State<MyHomePage> { ... } // e
MyHomePage와 _MyHomePageState는 앱의 화면을 나타내는 코드다. 모든 코드는 사실상 _MyHomePageState에 작성한다.
a.
플러터에서는 화면을 그리는 모든 디자인 요소를 위젯(widget)이라 하며, package:flutter/material.dart 패키지에는 머태리얼 디자인 위젯들이 포함되어 있다. 머태리얼 디자인을 기본으로 하는 앱은 이 패키지를 import하여 머태리얼 디자인 위젯을 사용할 수 있다.
b.
main 함수는 앱의 시작점.
c.
StatelessWidget 클래스는 상태가 없는 위젯을 정의하는 데 사용된다.
상태가 없다는 것은, 한 번 그려진 후 다시 그리지 않는 경우이며, 이러한 클래스는 프로퍼티로 변수를 가지지 않는다.
내부의 build() 메서드는 위젯을 생성할 때 호출되며, 실제로 화면에 그릴 위젯을 작성해 반환한다.
정리하면 StatelessWidget 클래스를 상속받은 MyApp 클래스는 MaterialApp 클래스의 인스턴스를 작성해 반환한다.
d.
StatefulWidget 클래스는 상태가 있는 위젯을 정의할 때 사용한다.
StatefulWidget 클래스를 상속받은 MyHomePage 클래스에서는, createState() 메서드를 오버라이딩하여 _MyHomePageState 클래스의 인스턴스를 반환시킨다. 이 메서드(createState)는 StatefulWidget이 생성될 때 한 번만 실행되는 메서드이다.
이 클래스 영역은 State 클래스 구성을 위한 '설정' 정도이다. 상태를 정의하고 다루는 것은 State클래스이다.
이 클래스 예제에서는 title이라는 property를 갖고 있는데, 이는 부모(App widget)으로부터 받아온 것이며 State의 build 메서드에서 사용될 것이다. 이 영역에서의 property는 final이여야 한다.
e.
State 클래스를 상속받은 클래스를 상태 클래스라고 부른다.
상태 클래스는 변경 가능한 상태를 프로퍼티 변수로 표현한다.
_MyHomePageState 클래스의 상태에 따라 화면에 그려질 코드를 build()에 작성한다.
+ 상태 클래스에서 StatefulWidget 클래스에 접근하려면 widget 프로퍼티를 사용한다.
+ State 클래스에는 주로 상태를 저장할 변수들과 그 변수를 조작할 메서드를 작성한다.
State 클래스에서 사용되는 setState() 메서드는, 인자로 전달된 함수를 실행한 후 화면을 다시 그리게 하는 역할을 한다.
화면은 build() 메서드가 실행되면서 그려진다고 배웠으니, setState() 메서드는 build() 메서드를 다시 실행시키는 역할을 한다.
서적 : 오준석의 플러터 생존코딩
혹은 그저 프로젝트를 만들기만 하면 기본적으로 주석으로 설명해주는데, 아주 잘 나와 있다.
import 'package:flutter/material.dart';
void main() {
runApp(MyApp());
}
class MyApp extends StatelessWidget {
// This widget is the root of your application.
@override
Widget build(BuildContext context) {
return MaterialApp(
title: 'Flutter Demo',
theme: ThemeData(
// This is the theme of your application.
//
// Try running your application with "flutter run". You'll see the
// application has a blue toolbar. Then, without quitting the app, try
// changing the primarySwatch below to Colors.green and then invoke
// "hot reload" (press "r" in the console where you ran "flutter run",
// or simply save your changes to "hot reload" in a Flutter IDE).
// Notice that the counter didn't reset back to zero; the application
// is not restarted.
primarySwatch: Colors.green,
),
home: MyHomePage(title: 'Flutter Demo Home Page'),
);
}
}
class MyHomePage extends StatefulWidget {
MyHomePage({Key? key, required this.title}) : super(key: key);
// This widget is the home page of your application. It is stateful, meaning
// that it has a State object (defined below) that contains fields that affect
// how it looks.
// This class is the configuration for the state. It holds the values (in this
// case the title) provided by the parent (in this case the App widget) and
// used by the build method of the State. Fields in a Widget subclass are
// always marked "final".
final String title;
@override
_MyHomePageState createState() => _MyHomePageState();
}
class _MyHomePageState extends State<MyHomePage> {
int _counter = 0;
void _incrementCounter() {
setState(() {
// This call to setState tells the Flutter framework that something has
// changed in this State, which causes it to rerun the build method below
// so that the display can reflect the updated values. If we changed
// _counter without calling setState(), then the build method would not be
// called again, and so nothing would appear to happen.
_counter++;
});
}
@override
Widget build(BuildContext context) {
// This method is rerun every time setState is called, for instance as done
// by the _incrementCounter method above.
//
// The Flutter framework has been optimized to make rerunning build methods
// fast, so that you can just rebuild anything that needs updating rather
// than having to individually change instances of widgets.
return Scaffold(
appBar: AppBar(
// Here we take the value from the MyHomePage object that was created by
// the App.build method, and use it to set our appbar title.
title: Text(widget.title),
),
body: Center(
// Center is a layout widget. It takes a single child and positions it
// in the middle of the parent.
child: Column(
// Column is also a layout widget. It takes a list of children and
// arranges them vertically. By default, it sizes itself to fit its
// children horizontally, and tries to be as tall as its parent.
//
// Invoke "debug painting" (press "p" in the console, choose the
// "Toggle Debug Paint" action from the Flutter Inspector in Android
// Studio, or the "Toggle Debug Paint" command in Visual Studio Code)
// to see the wireframe for each widget.
//
// Column has various properties to control how it sizes itself and
// how it positions its children. Here we use mainAxisAlignment to
// center the children vertically; the main axis here is the vertical
// axis because Columns are vertical (the cross axis would be
// horizontal).
mainAxisAlignment: MainAxisAlignment.center,
children: <Widget>[
Text(
'You have pushed the button this many times:',
),
Text(
'$_counter',
style: Theme.of(context).textTheme.headline4,
),
],
),
),
floatingActionButton: FloatingActionButton(
onPressed: _incrementCounter,
tooltip: 'Increment',
child: Icon(Icons.add),
), // This trailing comma makes auto-formatting nicer for build methods.
);
}
}
상태가 없는 정적인 화면은 StatelessWidget 클래스로 만든다.
상태가 있는 동적인 화면은 StatefulWidget 클래스로 만든다.
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